SORU - CEVAP
Bu bölüm, sitemizi ziyaret eden kullanıcıların gıda hijyeni, gıda güvenliği ve gıda mikrobiyolojisi ile ilgili teknik sorularını yanıtlamak amacı ile hazırlanmıştır Teknik sorularınızı aşağıda bulunan ‘’SORU SOR’’ butonuna basarak karşınıza çıkan formu doldurarak bize ulaştırabilirsiniz. Sorularınız, konusunda uzman ekibimiz tarafından en kısa sürede yanıtlanacaktır.
SORU SOR ▼
Takma İsim (Sitede Görünecek)
E-Posta (Sitede Görünmeyecek)
Telefon (Sitede Görünmeyecek)
Soru

jasmin

öncelikle merhabalar; ben süt işletmesinde çalışıyorum yönetim temsilcisi olarak kalite yönetim sistemini yürütmekteyiz. bundan üç yıl önce firmamız ISO 9001 belgesi aldı ve tüm dokümanlar danışman firma tarafından hazırlandı. kalite el kitabında yenilikler yapmak istiyorum öncelikle proses etkileşimi yaparken sistemin yürüyebilmesi için önemli olan prosesleri yazdım. burda da açıkça yazabilirim.proses etkileşimini; yönetim sorumluluğu, süt alım, satınalma, muayene deney, üretim, satış, müşteri memnuniyeti, bakım onarım prosesleri şeklinde yazdım. tüm prosesleri dahil etmedim (hijyen prosesi,veri analizi prosesi müşteri malı prosesi paketleme prosesi gibi). ilerleyen sayfalarda da operasyonel uygulamalar diye bir başlık var. firmamız şu proseslerle yönetilir diye. tüm prosesleri yazmış bunu ben de yaparsam ilk baştaki proses etkileşimine ters düşmüş olur muyum? veya operasyonel uygulamalar diye bir bölümü kalite el kitabıma dahil etmesem ne derece bir eksiklik olur? şimdiden teşekkürler...

Firma: Firma AdıAd / Soyad:Soruyu Soran Ünvanı: Soru Sorucu20.10.2010 10:59:44

Cevap:

merhabalar;
ISO veya benzeri kalite sistemlerinde şirketlerin kalite sistemlerinin işleyişi, üretimin ve kalitenin belgelendirilmesi, standart hale gelen kontrol edilebilir işlemler gibi pek çok başlık altında sisteme ait uygulama yöntemleri (prosedurler) kayıt altına alınarak sistem izlenebilir ve uygulanabilir hale getirilmesi amaçlanır.

Şimdi sorunuza gelince önceden hazırlanmış olan prodesurler daha önceki debnetimlerde onaylanmış. ancak siz bunları yenilemek bazılarını değiştirmek istiyorsunuz. Doğru mu?
Öncelikle nasıl revizyon yapılacağını belirlemek gerekli. prosedürlerde yer almış ise buna göre yol izlemek gerekli. Eğer Değişiklik ( revizyon) proseduru yoksa bunu da hazırlama ve onaylatmak gerekli.

Diyelim toplam 20 temel prosedürünüz ve 100 maddelik de eylemlerle ilgili talimatlarınız var.

Periyodik olarak ihtiyaç duyulan konularda değişiklik talep edilebilir ancak prosedurleri kaldırmak pek kolay değildir. Gerekçesini iyi ifade ederek yapmalı veya aynı konuyu başka bir prosedurun kapsamı içine alarak değişim talebi gerçekleşmeli.Talimatlar daha kolay değişebilir.

Değişen prosedurleriniz diğerleriyle herhangi bir tezat oluşturmamalı. Mümkün olduğu kafar sade ve anlaşılır olmalı.
Eğer prosedurde çok detay verirseniz ileride sıkıntı olur sık sık değişmek zorunda kalabşilirsizin. Bunun yerine talimatlarda detay verin.
talimatı değişmek kolaydır.
Prosesleri her bir farklı konu ve alan için hazırlamak gerek . Örneğin numune alımı, kayıt, kontrol ( bakteri, somatik hücre sayısı, kalite testleri....v.s.)

Operasyonel proseslerde yer alanları da uygun bir gerekçe ile revize edebilirsiniz ancak bunlar hiç bir zaman sıradan gerekçelerle değil, daha yi ve kontrolü olumlu etkileyecek veya sisteme katkı sağlayacak şekilde düzenlenmeli.

Düzenlemek istenen proses İlk Prosesle ifade olarak ters olmaması gerekir.Kalite el kitabı şirketin kalite sisteminin anayasası gibidir. Operasyonel bölüm de yer almalı bunu kaldırmak için ne gerekçe sunabilirsin. Operasyonel uygulamala yönetimin görevlendirmesi ve onayına sunulur ve her bir sorumluluık yetkilendirmeyle olur. En önemlisi de var olan prosedurü kaldırma yerine uyumsuzluğu giderici yol bulunmalı. aksi halde denetçiler bunu anlamaz ve eleştirir.

Sanırım bu bilgiler genel olarak size yeterli mesajı verebilir. daha spesifik bilgi için proseslerin eskisini ve yenisini okumak gerekli.
Dışarıdan alınan danışmanlık işleri bir düzeye kadardır asıl işi yürütenler dahil olursa sağlıklı olur.
başarılar,

Cevaplayan : DiaTek